Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
Według Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności :
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z zaburzeń komunikacji językowej;
- z choroby przewlekłej;;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania wolnego czasu.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna szkole jest udzielana z inicjatywy między innymi:
- ucznia;
- rodziców ucznia;
- dyrektora szkoły;
- nauczyciela, wychowawcy;
- pielęgniarki;
- kuratora sądowego;
- asystenta rodziny.