Logopeda
W szkole zajęcia logopedyczne z uczniami prowadzą:
mgr Marzena Pelc
mgr Ksenia Rup
mgr Daria Jochim
Logopeda w szkole.
W naszej szkole od wielu lat działa gabinet terapii logopedycznej. Pomagamy uczniom naszej szkoły pokonywać trudności w mowie, porozumiewaniu się z otoczeniem, wypowiadaniu się.
Wytrwale ćwiczymy buzię i uczymy naszych podopiecznych uważnie słuchać. Doskonalimy również inne umiejętności, które uczniowie zdobywają podczas lekcji (czytanie, pisanie, motorykę małą i inne). Razem ćwiczymy, uczymy się i bawimy.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wsparciu innych specjalistów, staramy się tak zorganizować proces terapii logopedycznej, aby jak najlepiej pomóc powierzonym naszej opiece uczniom.
Dokładamy największych starań, żeby tak dobrać metody i sposoby pracy aby terapia była skuteczna i owocna, ale przede wszystkim atrakcyjna dla uczniów.
Umiejscowienie gabinetu logopedycznego w budynku szkolnym (sala nr 106, I piętro) jest dużym ułatwieniem, ponieważ dzieci korzystają z pomocy logopedy na miejscu (np. podczas pobytu w świetlicy).
Nasz szkolny gabinet logopedyczny wyposażony jest w wszelkie pomoce i akcesoria, które nie tylko ułatwiają pracę logopedy, lecz także uatrakcyjnią ofertę pomocy. Uczniowie bardzo chętnie biorą udział w zajęciach logopedycznych. Metody pracy są dostosowane do ich potrzeb i możliwości. Pani logopeda dba o dobre samopoczucie uczniów, stwarzając ciepłą, serdeczną atmosferę. Wyposażenie gabinetu w odpowiedni sprzęt, narzędzia diagnostyczne oraz pomoce umożliwia optymalną jakość udzielanej pomocy.
Większość dzieci objętych opieką logopedyczną uczęszcza na zajęcia w małych 2-, 3-, 4- osobowych zespołach. Reprezentują podobny typ zaburzeń i są w zbliżonym wiek Logopeda układając plan zajęć, stara się również (chociaż nie zawsze jest to możliwe) tworzyć zespoły dzieci uczęszczających do tej samej klasy. W obecności znanych sobie rówieśników, dzieci czują się raźniej i są bardziej śmiałe. Jest to szczególnie ważne w przypadku uczniów zamkniętych w sobie, mających, z uwagi na swoją wadę mowy, niską samoocenę.
Zajęcia logopedyczne mają ściśle określony przebieg, który uzależniony jest od etapu logo terapii (np. etap wywoływania głoski różni się w swym przebiegu od etapu jej doskonalenia czy automatyzacji). Poza tym charakter zajęć dostosowuje się również do rodzaju i siły zaburzenia, wieku dzieci i ich indywidualnych potrzeb.
Są jednak pewne elementy, które występują podczas większości zajęć logopedycznych. Należą do nich:
Ćwiczenia oddechowo – fonacyjne
Ćwiczenia doskonalące sprawność narządów mowy (tzw. „gimnastyka buzi i języka”)
Ćwiczenia doskonalące artykulację głosek i rozwijające mowę
Ze względu na to, że większość dzieci objętych terapią logopedyczną to dzieci w wieku wczesnoszkolnym, zajęcia mają formę zabawową. Aby je uatrakcyjnić logopeda wykorzystuje wiele różnorodnych pomocy (np. gry i loteryjki logopedyczne, układanki obrazkowo – wyrazowe, karty, historyjki obrazkowe, pomoce do ćwiczeń oddechowych, zabawy multimedialne itp.)
Systematyczny udział w zajęciach, cierpliwie i wytrwale prowadzone ćwiczenia, a także współpraca rodziców z logopedą owocują oczekiwanym efektem – prawidłową mową.
Opracowała
Ksenia Rup