Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II

Kalendarium

Wtorek, 2024-04-30

Imieniny: Balladyny, Lilli

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 5761853
  • Do końca roku: 245 dni
  • Do wakacji: 52 dni

Logowanie

Zaloguj się

SZKOLNY RZECZNIK PRAW UCZNIA

Rola i podstawowe obowiązki rzecznika

 

 

 

 

I. Rola rzecznika:

-  propagowanie praw ucznia i dziecka

-  reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej

-  współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia

-  mediacja miedzy stronami konfliktu

-  doradzanie w sytuacjach konfliktowych

-  podejmowanie współpracy z Samorządem Uczniowskim, wychowawcami, dyrektorem szkoły w przypadku wystąpienia sporu

-  interwencja w razie naruszania podstawowych praw ucznia i udzielanie pomocy zgodnie z ustalonym trybem postępowania

II. Podstawowe obowiązki rzecznika:

-  dokonywanie analizy i oceny przestrzegania i poszanowania praw ucznia w szkole

-  rozpoznawanie potrzeb uczniów w zakresie działalności samorządowej w szkole

-  zajmowanie się przypadkami naruszania praw ucznia w szkole

-  mediacja między członkami społeczności szkolnej w sprawach naruszania praw ucznia

III. Rzecznik Praw Ucznia przy wykonywaniu swoich zadań kieruje się:

-  zasadą dobra ucznia – wszystkie działania podejmuje w najlepiej rozumianym interesie ucznia

-  zasadą równości  – troszczy się o ochronę praw i dobro każdego ucznia

-  zasadą poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców – szanuje autonomię rodziny i ingeruje tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach

IV. O czym uczeń wiedzieć powinien:

-  uczeń ma prawo do składania skargi w przypadku naruszenia praw ucznia

-  skargi składa do szkolnego rzecznika praw ucznia

-  rzecznik powinien rozpatrzyć skargę nie później niż w ciągu 14 dni

-  na nie załatwione sprawy w terminie, lub nie zgodzenie się z jej postanowieniami, skarżącemu przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły

-  uczeń nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi.

V. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – uczeń:

-  zapoznanie się z opinią stron konfliktu,

-  podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,

-  w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,

-  ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.

VI. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – nauczyciel:

-  zapoznanie się z opinią stron konfliktu,

-  podjęcie mediacji ze stronami,

-  wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.

VII. Prawa dziecka w szkole

Dla szkoły dziecko jest uczniem, który ma obowiązek przestrzegać regulaminu szkoły i słuchać nauczycieli. Uczeń i nauczyciel nie mają równych praw, jest jednak faktem, że każdy z nich ma swoje prawa. Należy pamiętać o przestrzeganiu ich w codziennej szkolnej rzeczywistości oraz o tym, że prawa przysługują człowiekowi niezależnie od jego obowiązków i nie wolno go karać pozbawianiem ich. Tak naprawdę nie istnieje jeden spójny katalog praw ucznia, nie ma go w całości w żadnym akcie prawnym. Katalog praw można zebrać jedynie na podstawie praw dziecka, które mieszczą się w koncepcji praw człowieka. Normy prawne, które chronią ucznia znajdują się nie tylko w dokumentach oświatowych, a zwłaszcza w ustawie o systemie oświaty ze szczegółowymi jej rozporządzeniami, ale także w wielu różnych dokumentach państwowych, np. w Konstytucji RP, w ustawie o Rzeczniku Praw Dziecka oraz w dokumentach międzynarodowych, z których przede wszystkim należy wymienić Konwencję o Ochronie Praw Człowieka.

VIII. Twoje prawa – prawa ucznia

Uczeń ma prawo do:

-  właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,

-  opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności

-  zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami

-  obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i oceny zachowania wystawionych zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania i ustalonymi kryteriami ocen z zachowania,

-  życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym

-  swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób

-  rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów

-  pomocy w przypadku trudności w nauce

-  korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego

-  korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych

-  wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole

-  poszanowania praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka.

IX. Pamiętaj – masz też obowiązki

-  uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących: systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły

-  przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły, przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności

-  szanowania poglądów i przekonań innych ludzi

-  podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Szkoły, nauczycieli oraz ustaleniom samorządu klasowego i szkolnego

-   godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią, dbania o piękno mowy ojczystej, dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów

-  reprezentowania szkoły na zewnątrz zgodnie ze swoimi możliwościami  i umiejętnościami, np. w zawodach sportowych, konkursach przedmiotowych

-  troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd, starania się o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły.

 

 

 

Licznik wyświetleń: 1969